Scouting is de grootste jongeren organisatie van Nederland.

Scouting heeft landelijk ruim 90.000 kinderen en jongeren begeleid door 30.000 leidinggevenden en bestuursleden die worden ondersteund door vrijwilligers en beroepskrachten.

Er zijn 32 miljoen scouts in meer dan 160 landen.

Scouting is een leuke manier om je eigen mogelijkheden te ontdekken en met elkaar te ontwikkelen. Eerst nog speels, later steeds avontuurlijker en met meer uitdagingen.

In bijna elke plaats vind je wel een scouting groep en zo dus ook in Hasselt. Scouting de veste staat garant voor een leuke hobby waar je ook nog wat van leert.
Dingen die je thuis niet kan doen is bij ons heel gewoon, zoals vuurtje stoken en schommels en andere bouwwerken maken van palen en touw.

Scouting is Samen! Bij scouting draait heel veel om samenwerken. We werken veel in groepen zodat je goed leert samenwerken. Je moet elkaars sterke punten opzoeken en daar op verder bouwen. Zo wordt je een hecht team.

Binnen onze scoutinggroep hebben wij verschillende leeftijdscategorieën, speltakken genaamd. Elke speltak draait op zijn eigen manier. Hoe ouder je wordt hoe meer dingen je zelf mag doen. Bij de sherro's (speltak voor 15-18 jarigen) ga je zelf bedenken wat je gaat doen. Je bent dan dus zelf verantwoordelijk voor de opkomsten. Door de opbouw van verantwoordelijkheden door alle speltakken heen worden kinderen zelfstandiger en leren ze verantwoordelijkheid te nemen. Van scouting leer je!

Maar scouting gaat ook met zijn tijd mee. In verband met het 100-jarig bestaan van Scouting Nederland in 2010 zijn er een aantal dingen veranderd. We hebben nieuwe blouses en opzetten zijn veranderd. Hierdoor is scouting in 2010 weer helemaal up to date. En kunnen we er zeker weer 100 jaar tegenaan. Veel dingen die we doen bij scouting; vuur stoken, tochten lopen en pionieren(bouwen met hout en touw) deden scouts 100 jaar geleden ook al. Maar er zijn een heleboel dingen bijgekomen. Eens per jaar is de JOTI, dan gaan scouts van over de hele wereld met elkaar chatten. Er zijn GPS tochten, we organiseren evenementen. Bij scouting is de basis hetzelfde gebleven maar we doen veel meer dan 100 jaar geleden!

Het begin: 8 mei 1987

Op 8 mei 1987 is Scouting de Veste officieel opgericht. Onze groep is ontstaan uit het zogenaamde WitteVlekkenPlan van Scouting Overijssel. In september 1987 werd gestart met bevers, welpen en kabouters. Na een jaar kwamen daar ook padvindsters en verkenners bij, al snel gevolgd door sherpa's en rowans.

De eerste opkomsten werden gehouden in gebouw de Vogelvriend en 't Okkien, de jongerenkeet die destijds naast de Zwartewaterbrug stond. In 1990 verhuisde de hele groep naar een eigen clubgebouw wat geplaatst was aan de Sikkel, op een terrein gelegen tussen de voetbalvelden en de tennisbanen.

Huidige groep

Nu is er het een en ander veranderd binnen de groep. Alle leeftijdsgroepen draaien inmiddels gemengd, dus jongens en meisjes bij elkaar. Zo hebben we nu dus welpen, scouts en sherro's. Daarnaast zijn er inmiddels ook 2 stammen (groepen voor volwassenen) binnen de groep actief.

Op 6 september 2014 was na maanden intensief klussen door ouders en leden de opening van het nieuwe scoutinggebouw. Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de groep. Met het nieuwe gebouw leefde de groep op als nooit tevoren.
Door de inspanningen van de leidinggroep gaat het nu erg goed met de groep. En hebben we regelmatig kinderen op de wachtlijst staan.