Voorpagina

Scouting De Veste verkoopt vredeslichten voor Stichting Maud voor Leven

Op zaterdag 21 december a.s. brengen vijf Scoutingleden van Scouting De Veste het Vredeslicht vanuit Utrecht naar Hasselt. Het vredeslicht wordt jaarlijks met de vredesvlam in Bethlehem ontstoken en daarna door kinderen over de hele wereld verspreid. Zo vormen zij samen een keten van licht, als teken van vrede en vriendschap. Scouting de Veste verbindt deze activiteit aan de Radiomarathon en wil met het doorgeven van dit Vredeslicht geld ophalen voor de Stichting Maud voor Leven.

Leden uit de speltak Welpen (7-11 jaar) hebben de afgelopen week glazen potjes ingezameld en deze omgetoverd tot kaarsenhouders. Deze worden zaterdag 21 december vanaf 10.00 uur te koop aangeboden op De Markt in Hasselt. Bij de kraam zal een vuurkorf branden waaraan men zich kan warmen, eventueel onder het genot van glaasje Glühwein van de Historische Vereniging. Kinderen mogen boven het vuur een broodje bakken.

Wanneer het Vredeslicht rond half twee ’s middags het Scoutinggebouw aan de Sikkel 1a bereikt, zal ook daar de verkoop van kaarsenhouders van start gaan. Ook hier kan men zich warmen aan het kampvuur, broodjes bakken en Scoutingactiviteiten doen. De volledige opbrengst van alle Vredeslichten zal worden aangeboden aan de radiomarathon en Stichting Maud voor Leven.

Scouts zorgen al vanaf 1986 voor de verspreiding van het Vredeslicht tot in de kleinste dorpen. Wat klein begon is vandaag de dag uitgegroeid tot een grote Internationale actie die door Scoutinggroepen over de hele wereld wordt ondersteund. Afgelopen jaar kwamen 5.000 Scouts vanuit 25 Europese landen naar Wenen om het licht persoonlijk in ontvangst te nemen, om het vervolgens aan andere groepen door te geven. Zo bereikt het licht vandaag de dag in enkele dagen ook landen zoals de Verenigde Staten en Japan.